V putovaní po jarnom Holandsku pokračujeme ráno pri meste Alkmaar na mieste zvanom Kinderdijk …
Je to lokalita s 19. veternými mlymni postavenými okolo roku 1740…
Slúžili výhradne k prečerpávaniu vody a následnému vysúšaniu poldrov v okolí …
Dodnes sú v prevádzke, aj keď iba občas v júli a auguste, podľa poveternostných podmienok …
Obraz na recepcii nášho penziónu …
… a takéto autíčka parkovali na jeho parkovisku …
Osada Egmond aan Zee bola postavená pri pobrežných dunách už v roku 977, dnes je tu dovolenkový rezort …
Kostol Kerk St. Agnes (sv.Anežky) z r.1885 …
Ochranu námorníkov pred plytčinami zabezpečoval maják z r. 1834 pomenovaný podľa holandského hrdinu Jan van Speyk-a (hrdina za svoju opozíciu voči belgickej revolúcii) …
A my sme ho fotili takto 🙂
Spojenie vody a vetra …
Vieme, že veľká časť Holandska leží pod úrovňou hladiny mora a preto musí byť chránená pred vodou a vlnami dlhými a vysokými hrádzami.
Na jednej z nich sme sa boli pozrieť …
Za samotnou hrádzou, ktorá oddeľuje more od pevniny je ďalší vodný kanál na vodu, ktorá by sa prípadne preliala cez hrádzu …
… a za ňou je ďalšia, ešte vyššia hrádza. Takto holanďania vysušili až 6500 kilometrov štvorcových plochy …
Za hrádzou som z vtáčej perspektívy našiel srdce z vody …
V pozadí tulipánové polia s veternými turbínami …
Ďalším navštíveným miestom pri mori bola osada Petten so zaujímavým „súkolím“ v mori …
Pri mestečku Petten je pamätník členom posádky bombardovacieho lietadla Vickers Wellington KX-B 311. československej bombardovacej perute britského kráľovského letectva RAF. Posádku tvorili kapitán lietadla Sgt Alois Šiška, druhý pilot Sgt Josef Tománek, navigátor F/O Josef Mohr, radiotelegrafista F/O Josef Ščerba, predný strelec Sgt Pavel Svoboda a zadný strelec Sgt. Rudolf Skalický.
Leteli 28.12.1941 z letiska East Wretham v hrabstve Norfolk, k náletu na nemecký prístav Wilhelmshaven. Lietadlo bolo nad cieľom ťažko poškodené nemcami a museli núdzovo pristáť na hladine Severného mora, približne v polovici cesty medzi Holandskom a Anglickom. Zadný strelec Skalický núdzové pristatie neprežil. Ostatným členom posádky sa podarilo dostať do záchranného člnu. Nasledovalo 6 nekonečných dní pobytu v ľadových vlnách, až 3. januára 1942 vyplavilo more čln na holandskom pobreží pri osade Petten. Z pätice mužov, ktorí prežili núdzové pristátie na vodnej hladine, boli nažive iba traja- Alois Šiška, Josef Ščerba a Pavel Svoboda. Viac si môžeš prečítať na http://www.kx-b.com/kx-b-last-flight/
Pamätník bol odhalený 17.10.2012.
… pokoj na pobreží …
V podvečer sme prechádzali okolo Stoommachine Museum – múzea parných strojov …
Viac o múzeu je tu : http://stoommachinemuseum.nl/het-museum/
Radboud Castle je unikátne múzeum venované každodennému životu v stredoveku…
Pôvodný vodný hrad bol postavený pred potopou sv. Lucie z 13. decembra 1287, v roku 1884 vyzeral takto …
a v súčasnosti takto …
Posledné ráno sme boli pri Schermen De Museummolen – múzeu mlynov …
Motto múzea je „Ako sme v roku 1633 vytvorili pôdu z vody“ …
Múzeum s mlymni je na jednom z jedenástich poldrov v okolí Schermenu, ktoré pred 400 rokmi vysušili na úrodnú zem …
Mlyn dokázal prečepávať pri priaznivom vetre až 60 000 litrov vody za minútu a niektoré mlyny sú funkčne dodnes …
V čase vysúšania pôdy tu bolo až 52 mlynov, zachovaných je 17 mlynov a funkčných je osem …
Cestou na letisko sme si ešte „odskočili“ do mesta Rotterdam, ktoré je naozaj fotogenické …
Rotterdam so 610 tis. obyvateľmi je druhé najväčšie holandské mesto …
… a do roku 2004 bolo najväčším svetovým prístavom (predbehol ho Šangaj), teraz je „už len“ najväčší európsky prístav …
Dominanta mesta založeného v roku 1230 je visutý a zdvíhací most Erasmusbrug pomenovaný po kresťanskom renesančnom humanistovi z 15. storočia Desiderius Erasmus, známom ako Erasmus z Rotterdamu.
Most má dĺžku 802 metrov a čnie sa nad riekou New Meuse. Bol navrhnutý Ben van Berkelom a dokončený v roku 1996.
Visutá časť má jeden asymetrický stožiar s výškou 139 m.
Vodný taxík …
… a vodný autobus 🙂
Farebná architektúra mesta …
Most Willemsbrug bol dokončený v roku 1981 a bol pomenovaný po holandskom kráľovi Willemovi III. Nahradil starší most, ktorý bol v prevádzke od roku 1879.
Otvárací most Koninginnebrug bol dokončený v roku 1929 …
… a slúži dodnes …
Pamätník ako spomienka na námorníkov, ktorí zahynuli počas ll. svetovej vojny, v pozadí Inntel Hotel.
A to je už všetko z krásneho jarného Holandska, ktoré vie potešiť oko aj dušu 🙂
4256total visits,5visits today
Leave a Reply
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.