Holandsko, 3.časť

with Nekomentované

V putovaní po jarnom Holandsku pokračujeme ráno pri meste Alkmaar na mieste zvanom Kinderdijk …

Je to lokalita s 19. veternými mlymni postavenými okolo roku 1740…

Slúžili výhradne k prečerpávaniu vody a následnému vysúšaniu poldrov v okolí …

Dodnes sú v prevádzke, aj keď iba občas v júli a auguste, podľa poveternostných podmienok …

Obraz na recepcii nášho penziónu …

… a takéto autíčka parkovali na jeho parkovisku …

Osada Egmond aan Zee bola postavená pri pobrežných dunách už v roku 977, dnes je tu dovolenkový rezort …

Kostol Kerk St. Agnes (sv.Anežky) z r.1885 …

Ochranu námorníkov pred plytčinami zabezpečoval maják z r. 1834 pomenovaný podľa holandského hrdinu Jan van Speyk-a (hrdina za svoju opozíciu voči belgickej revolúcii) …

A my sme ho fotili takto 🙂

Spojenie vody a vetra …

Vieme, že veľká časť Holandska leží pod úrovňou hladiny mora a preto musí byť chránená pred vodou a vlnami dlhými a vysokými hrádzami.

Na jednej z nich sme sa boli pozrieť …

Za samotnou hrádzou, ktorá oddeľuje more od pevniny je ďalší vodný kanál na vodu, ktorá by sa prípadne preliala cez hrádzu …

… a za ňou je ďalšia, ešte vyššia hrádza. Takto holanďania vysušili až 6500 kilometrov štvorcových plochy …

Za hrádzou som z vtáčej perspektívy našiel srdce z vody …

V pozadí tulipánové polia s veternými turbínami …

Ďalším navštíveným miestom pri mori bola osada Petten so zaujímavým „súkolím“ v mori …

Pri mestečku Petten je pamätník členom posádky bombardovacieho lietadla Vickers Wellington KX-B 311. československej bombardovacej perute britského kráľovského letectva RAF. Posádku tvorili kapitán lietadla Sgt Alois Šiška, druhý pilot Sgt Josef Tománek, navigátor F/O Josef Mohr, radiotelegrafista F/O Josef Ščerba, predný strelec Sgt Pavel Svoboda a zadný strelec Sgt. Rudolf Skalický.

Leteli 28.12.1941 z letiska East Wretham v hrabstve Norfolk, k náletu na nemecký prístav Wilhelmshaven. Lietadlo bolo nad cieľom ťažko poškodené nemcami a museli núdzovo pristáť na hladine Severného mora, približne v polovici cesty medzi Holandskom a Anglickom. Zadný strelec Skalický núdzové pristatie neprežil. Ostatným členom posádky sa podarilo dostať do záchranného člnu. Nasledovalo 6 nekonečných dní pobytu v ľadových vlnách, až 3. januára 1942 vyplavilo more čln na holandskom pobreží pri osade Petten. Z pätice mužov, ktorí prežili núdzové pristátie na vodnej hladine, boli nažive iba traja- Alois Šiška, Josef Ščerba a Pavel Svoboda. Viac si môžeš prečítať na http://www.kx-b.com/kx-b-last-flight/

Pamätník bol odhalený 17.10.2012.

… pokoj na pobreží …

V podvečer sme prechádzali okolo Stoommachine Museum – múzea parných strojov …

Viac o múzeu je tu : http://stoommachinemuseum.nl/het-museum/

Radboud Castle je unikátne múzeum venované každodennému životu v stredoveku…

Pôvodný vodný hrad bol postavený pred potopou sv. Lucie z 13. decembra 1287, v roku 1884 vyzeral takto …

Medemblik- Trap kasteelen.JPG

a v súčasnosti takto …

Posledné ráno sme boli pri Schermen De Museummolen – múzeu mlynov …

Motto múzea je  „Ako sme v roku 1633 vytvorili pôdu z vody“ …

Múzeum s mlymni je na jednom z jedenástich poldrov v okolí Schermenu, ktoré pred 400 rokmi vysušili na úrodnú zem …

Mlyn dokázal prečepávať pri priaznivom vetre až 60 000 litrov vody za minútu a niektoré mlyny sú funkčne dodnes …

V čase vysúšania pôdy tu bolo až 52 mlynov, zachovaných je 17 mlynov a funkčných je osem …

Cestou na letisko sme si ešte „odskočili“ do mesta Rotterdam, ktoré je naozaj fotogenické …

Rotterdam so 610 tis. obyvateľmi je druhé najväčšie holandské mesto …

… a do roku 2004 bolo najväčším svetovým prístavom (predbehol ho Šangaj), teraz je „už len“ najväčší európsky prístav …

Dominanta mesta založeného v roku 1230 je visutý a zdvíhací most Erasmusbrug pomenovaný po kresťanskom renesančnom humanistovi z 15. storočia Desiderius Erasmus, známom ako Erasmus z Rotterdamu.

Most má dĺžku 802 metrov a čnie sa nad riekou New Meuse. Bol navrhnutý Ben van Berkelom a dokončený v roku 1996.

Visutá časť má jeden asymetrický stožiar s výškou 139 m.

Vodný taxík …

… a vodný autobus 🙂

Farebná architektúra mesta …

Most Willemsbrug bol dokončený v roku 1981 a bol pomenovaný po holandskom kráľovi Willemovi III. Nahradil starší most, ktorý bol v prevádzke od roku 1879.

Otvárací most Koninginnebrug bol dokončený v roku 1929 …

… a slúži dodnes …

Pamätník ako spomienka na námorníkov, ktorí zahynuli počas ll. svetovej vojny, v pozadí Inntel Hotel.

A to je už všetko z krásneho jarného Holandska, ktoré vie potešiť oko aj dušu 🙂

 

 


 

1883total visits,2visits today

Leave a Reply