Grónsko I

with Nekomentované

Keď som na začiatku roka 2019 dostal ponuku fotografovať v Grónsku, dlho som neváhal. Dostať sa tam s partiou rovnako zmýšľajúcich fotografov a aj kamarátov nie je také jednoduché. Letel som z Košíc …

… cez Varšavu …

… do Kodane …

… a odtiaľ ponad grónsku zamrznutú pevninu …

… na západné pobrežie Grónska, kde pri mori bolo ľadu menej.

Pristáli sme na jedinom medzinárodnom letisku na západnom pobreží Kangerlussuaq.

Rozcestník na letisku

Odtiaľ sme leteli do cieľa našej cestu – mestečka Ilulissat – miestnou linkou s oveľa menším lietadlom DASH – 8.

Už z paluby lietadla sme videli prvé plávajúce ľadovce v mori.

Náš cieľ – Ilulissat

Pristáli sme okolo polnoci, ale keďže sme boli za polárnym kruhom, tak na konci júla je na severnej pologuli polárny deň, keď slnko takmer nezapadá a bolo pekne vidno.

Z letiska sme si boli uložiť veci v ubytovni a hneď sme šli pozrieť k moru, čo nás v nasledujúcich dňoch čaká.

Typická grónska architektúra so psami …

Slnko je tesne za obzorom …

… a o chvíľu vychádza.

Smerujeme k zátoke Disco Bay, v ktorej sú do dna mora zapichnuté obrovské ľadovce.

Máme šťastie na dve ruské plachetnice, ktoré vozia solventných turistov okolo ľadovcov.

Neskôr sa presúvame ešte bližšie do zátoky a tam na nás čaká krásne prekvapenie – veľryby.

Veľryba grónska je druh veľryby, ktorý dorastá do dĺžky 14 – 19 metrov a hmotnosti 50 – 100 ton. Samotný jazyk tejto veľryby môže vážiť až 900 kilogramov.

Vyznačuje sa predovšetkým mohutnou hlavou, s ktorej pomocou dokáže preraziť až 60 cm hrubú vrstvu ľadu.

V súčasnosti sa to jeden z piatich najväčších druhov veľrýb (a teda i živočíchov) na svete.

Vyskytuje sa v arktických a subarktických vodách, obýva otvorené moria a oceány v polárnych oblastiach.

Najskôr som fotil, veď čo ak odplávajú, ale ostali a ladne plávali po zátoke. Sadol som si na kameň a len tak pozoroval toto nádherné divadlo…

Populácia nie je presne známa, odhaduje sa viac ako 10 000 jedincov.

Podľa bieleho sfarbenia plutvy je toto keporkak – vráskavec dlhoplutvý, ktorý je menší, ako grónska veľryba.

Druhy veľrýb v moriach okolo Grónska.

Metamorfózy ľadu

Ráno okolo piatej, keď už bolo slnko „vysoko“, sme sa pobrali cez skalnatý kopec späť na raňajky.

Záliv Disco Bay s tonami ľadu.

Keďže sme už boli 24 hodín na nohách a celkom unavení, poobede sme sa vyspali a večer sa vybrali do prístavu skúsiť šťastie a nájsť loď, ktorá nás prevezie pomedzi ľadovce.

Jednu sme našli a keďže západ slnka vyzeral na jednotku, s radosťou a očakávaniami sme vplávali medzi obrovské kusy ľadu.

Toto bol pravdepodobne jeden z najstarších ľadovcov, podľa štruktúry a farby ľadu mal vyše 10 tisíc rokov.

Ďalší staručký ľadovec so zlatými farbami

Tie ľadovce sú naozaj staré a obrovské …

Miesto na dovolenku na pobreží s výhľadom na ľadovce.

Mládež na kajakoch počas polárnej noci – to musí byť zážitok …

Ako slnko pomaly klesalo, tak pribúdalo farieb v oblakoch, aj v odrazoch na mori a ľadovci.

Asi jedna hodina po polnoci …

Plavba pomedzi ľadovce

Tu vidno, aké obrovské sú tie ľadovce oproti nám.

Ilulissat nadránom

Za 24 hodín sme zažili toľko zážitkov, že ani vo sne ma nenapadlo, že toto všetko zažijeme za jeden deň. Krásny začiatok výpravy 🙂